الحاق ۲ هزار هکتار به شهر همدان 

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی همدان گفت: زمین‌هایی که برای اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت در همدان مورد نیاز بود با تصویب طرح جامع شهری به میزان ۲ هزار هکتار به شهر الحاق شد.

علی عباسیان گفت: طرح جامع شهری همدان در هفدهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران (دوشنبه چهارم دی) بازنگری و در نهایت تصویب شد.

او گفت: در طرح جدید جامع شهری همدان با پیوستن زمین‌های مورد نیاز اجرای طرح نهضت ملی مسکن موافقت شد و با افق جمعیتی ۷۲۱ هزار نفر در سال ۱۴۱۵ برای شهر همدان به تصویب رسید.

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی همدان گفت: شهر همدان بافت تاریخی منحصر به فرد خود را دارد و در طرح جامع شهری، معماری ویژه آن حفظ شده است.
عباسیان گفت: پیوستن سه روستای علی‌آباد، حسن‌آباد و قاسم‌آباد که پیش‌تر پیوستن آن‌ها به تصویب هیأت دولت رسیده بود با دستور حفظ زمین‌های کشاورزی و ضوابط مربوط به روستا در طرح جامع شهر همدان به تصویب رسید.

او با اشاره به اینکه طرح‌های ناحیه‌ای استان همدان در سه بخش شمالی، مرکزی و جنوبی تعریف شده است، گفت: طرح ناحیه شمالی شامل رزن، فامنین، کبودرآهنگ و درگزین و همچنین طرح ناحیه مرکزی شامل همدان، بهار، اسدآباد و قهاوند تهیه و ابلاغ شده است و طرح ناحیه جنوبی نیز شامل ملایر، نهاوند و تویسرکان تهیه و در مراحل نهایی ابلاغ قرار دارد.
معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی همدان گفت: با اشاره به اینکه مکان یابی شهر و شهرک‌های جدید یکی دیگر از مهمترین وظایف این معاونت است، گفت: شهر جدید اکباتانا را در دستور اجرا داریم که با توجه به موقعیت جغرافیایی، زمینه‌های رشد و توسعه استان را فراهم می‌کند.

عباسیان گفت: مکان‌یابی شهر جدید اکباتانا از ۴۰ سال پیش مطرح بود و در دهه ۷۰ به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسید.

او گفت: طرح جامع شهر جدید اکباتانا مربوط به سال ۱۳۹۱ است و طرح تفصیلی آن پس از چند مرحله بازنگری در خرداد ماه امسال در سه فاز و جمعیت ۱۲۰ هزار نفر تصویب شد.

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی همدان گفت: متولی احداث این شهر، شرکت عمران شهر‌های جدید ایران است و مکان آن در فاصله ۶ کیلومتری فرودگاه، سه کیلومتری ایستگاه راه‌آهن و کنار جاده کنارگذر شرقی همدان (نقطه اتصال جاده تهران و جاده ملایر) قرار دارد.

عباسیان با اشاره به اینکه بررسی‌های چندگانه نشان می‌دهد نرخ جمعیت همدان رو به افزایش است، گفت: مهاجرت از استان‌های غربی به همدان طی چند سال گذشته افزایش یافته است و باید از حالا برای توسعه شهر در آینده برنامه ریزی‌های لازم انجام شود.
او در رابطه با ساخت شهرک پرواز همدان گفت: این شهرک به منظور ساخت واحد‌های مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در قسمت شمال شرقی شهر همدان و در نزدیکی فرودگاه در حال ساخت است.

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی همدان گفت: جمعیت ۳۵ هزار نفری برای شهرک پرواز پیش بینی شده و مراحل ساخت ۱۰ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در این شهرک در حال اجرا است.

عباسیان گفت: برای این شهرک هشت محله در نظرگرفته شده و دارای بازارچه محلی، مراکز تجاری، آموزشی، اداری، فرهنگی، انتظامی و مذهبی است.

او گفت: زمین‌های تعیین شده به هر کدام از دستگاه‌های متولی معرفی شده است و برخی از دستگاه‌ها زمین‌ها را به صورت رایگان تحویل گرفته اند و آماده ساختن ساختمان با کاربری تعیین شده هستند.

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی همدان گفت: معماری شهرک پرواز متناسب با فرهنگ ایرانی-اسلامی و بر اساس محور اصلی پیاده و تفکیک محور‌های پیاده از سواره طراحی شده و بر گرفته از محلات قدیمی و چمن‌های شهر همدان است.

برچسب ها: الحاق ، راه و شهرسازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.